Installation af DHCP

Hvad er DHCP i kortetræk.

En DHCP Server, er en service i Windows Server Editions.
DHCP servicen gør det muligt at uddele IP adresser ud til nye eller reservere computere, fx sådan noget som servere eller printere, i vores netværk. Det er også DHCP Serveren der uddele IP adresser til klienter som er sat til at modtage dynamisk IP adresser så de automatisk modtager IPv4, IPv6 informationer.

Denne funktion kender vi også fra vores hjemme router, den har også en indbygget DHCP service til at uddele IP adresser ud til computerne, printeren mm i vores hjem.

En ekstra god feature i DHCP, er at du kan Allow eller Deny, bestemte computere i at få tildelt en IP adresse.

Kom godt i gang med DHCP.

For at komme godt i gang med installationen af DHCP, skal du først logge ind på den server som du ønsker skal være DHCP server, i mit tilfælde har jeg lavet en ny server som skal være min DHCP Server.

Åben Server Manager, klik så på Manage klik på Add Roles and Features.

Nu åbnes en Wizard, klik nu på Next > marker nu Role-based or feature-based installation klik Next > nu skal du vælge den server som du ønsker at installere din service på, når det er gjort klik på Next > nu skal du så finde DHCP og sætte et flueben i den service. Nu kommer der så et popup vindue med de features som høre til den role.

Klik så på Add Feature. Nu klikker du igen på Next > og igen på Next > og igen på Next > Nu skal du bare klikke på Install for at påbegynde installationen af DHCP.

Nu hvor DHCP servicen er installeret, skal vi i gang med konfigurationen af DHCP, derfor klikkes der på Complete DHCP configuration.

I det nye vindue klikker du på Commit, for at færdiggøre din installation, og derefter Close. Nu skal du så genstarte din DHCP server, så du sikre dig der ikke kommer problemer efterfølgende.

Konfigurer

Nu hvor du har genstartet serveren, skal du åbne Server Manager, derefter klik på Tools og så find DHCP og klik på den.

Vi skal nu i gang med at oprette et Scope til vores DHCP server, højre klik nu på IPv4, og klik på New Scope…

Klik nu på Next > Nu skal vi til at angive et navn på vores Scope, her skriver vi DHCP Scope og klikker på Next >

Nu skal vi til at angive et IP adresse range for vores DHCP Server, her skriver vi følgende:

Start IP adresse: 192.168.4.1

Slut IP adresse: 192.168.4.254

Klikker på Next > Nu skal vi fortælle DHCP Serveren, hvilke IP adresser vi ønsker at ekskludere, fra vores range her skriver vi:

Start IP adresse: 192.168.4.1

Slut IP adresse: 192.168.4.10

Så har vi ekskluderet de første 10 adresser i vores range, klik nu på Add og derefter på Next >

Nu skal vi vælge hvor mange dage medarbejderne skal holde på deres IP adresse, jeg vælger bare standard 8 dage og klikker på Next >

Det næste punkt vælger vi at klikke på No, I will configure these options later, og klikker på Next >

Klik på Finish.

Opsætning af DHCP Scope.

Nu skal vi tilrette vores scope opsætning, det gøres ved et højre klik på Scope Options, så vælges Configure Options…

Nu kommer der en boks op, hvor vil skal definere nogle få ting som:

  • 006 DNS Servers
  • 015 DNS Domain Name
  • 003 Router (Default Gateway)
  • 066 Boot Server Host Name

I felt under DNS Servers, syndes jeg det er en god ide´ at skrive Server Name, for så finder den selv vores DNS Server, hvis man ikke lige kan huske IP adressen.

Nu skal vi tilføje det næste i rækken. DNS Domain Name, her skriver vi navnet på vores DNS Server, som i dette tilfælde er zbc4.local

Til sidst skal vi tilføje vores Router, som også er vores Default Gateway, og her ville jeg bare skrive IP adressen, til vores Router (Default Gateway), og klik på Add.

Klik nu på OK, for at gemme vores oplysninger.

Som du nu kan se over i højre side, så er der kommet en liste over det Scope, som vi har lavet.

Som en sidste ting, skal vi bare nu aktivere vores Scope, så det kan begynde at virke, det gøres således.

Højre klikScope [192.168.4.0] DHCP Scope, og vælg Activate.

Hvis vi nu går op og klikkerIPv4, så vil vi kunne se at vores Scope er Aktivt.

Reservationer.

Nu skal vi til at konfigurer nogle reservationer, af vores statiske enheder, så som printere, servere mm.

I denne guide vil jeg bare reservere nogle få enheder, server1 og server2, samt 2 klienter.

Find punktet Reservations, højre klik og vælg New Reservation, og udfyld felterne efter eget ønske eller som vist på billedet.

Klik nu på Add

Nu skal vi gøre det samme med resten at vores enheder.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *